
125p '88 "Majonez"
Re: 125p '88 "Majonez"
Brakuje jeszcze tutaj bardzo ważnej rzeczy czyli kg chęci i parę godzin wolnego 

Możemy osiągnąć wszystko, czego będziemy chcieli, jeśli tylko znajdziemy w sobie odwagę, aby uwierzyć, ze możemy to osiągnąć. - Ben Feldman
- OTRO
- Forumowicz
- Posty: 2123
- Dołączył(a): 17 paź 2012, o 15:56
- Lokalizacja: Zamość
Re: 125p '88 "Majonez"
Na kolektor będziesz mosiężne nakrętki dawał ? Nakrętki w cybantach daj nierdzewne. Wygodnie się później je odkręca.
Szpilki jeszcze.
Szpilki jeszcze.
-
overdriver - Forumowicz
- Posty: 365
- Dołączył(a): 27 lut 2012, o 10:35
- Lokalizacja: Kraków
Re: 125p '88 "Majonez"
Generalnie wydech robię "na chwilę" aby autem nacieszyć się do jesieni, a później generalny remont. Obecnie wydechu nie ma prawie w ogóle i boję się tak jeździć. Kolektora nie chcę ruszać, i tak silnik wyleci i wtedy wszystko się zrobi jak należy. Nierdzewne nakrętki - zapisane!
A szpilki do kolektora kupić na przyszłość zwykłe/mosiężne/nierdzewne?
A szpilki do kolektora kupić na przyszłość zwykłe/mosiężne/nierdzewne?
-
dominiq - Forumowicz
- Posty: 392
- Dołączył(a): 6 cze 2014, o 14:22
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Re: 125p '88 "Majonez"
Problem jest w tym, że nie bardzo można takie szpilki kupić. Zwykłe, stalowe szpilki dla 125p to rzadkość teraz w sklepach,dominiq napisał(a): A szpilki do kolektora kupić na przyszłość zwykłe/mosiężne/nierdzewne?
a co dopiero cuda i bajery nierdzewne, czy mosiężne pod wymiar dla 125p. Pamiętaj, że jak mosiądz dobrze przygrzejesz, to on płynie.
Fachowo nazywa się to pełzanie, czyli powolne odkształcenie. Temperatura topnienia mosiądzu to ok. 1000 stopni, zależnie od jego rodzaju.Także rewelacji nie ma.
Ja szpilki dla kolektora robiłem sam, bo prędzej sam zrobię takie szpilki, niż je znajdę gdziekolwiek. Szkoda czasu na szukanie.
Te szpilki, które są na foto zrobiłem ze stali austenitycznej, chromo-niklowo-krzemowej, czyli H25N20S2/X15CrNiSi25-21/1.4841.
To stal żaroodporna w powietrzu do temp około 1100 stopni, żarowytrzymała gdzieś do 700 stopni. Mosiądz, nierdzewka i kwasówka to raczej cieniutko wypadają przy niej.
Szpilki i nakrętki powinny być żarowytrzymałe. Im temperatura topnienia stopu jest wyższa, tym żarowytrzymałość przeważnie również jest wyższa.
Natomiast podkładki wystarczy, że będą żaroodporne. Nie muszą być żarowytrzymałe i silne tak jak szpilki czy nakrętki.


A tu masz piękny wieszaczek chromik dla porównania. Materiał ten ma kolor lekko żółty w porównaniu do chromu.


Ponieważ składniki stopowe tego materiału to w sumie około 50 % (połowa !), więc narzędzia do gwintowania muszą być odpowiednie.
To jest bardzo ciężki i trudny materiał do gwintowania, ale da się zrobić na czymś takim ładne i nie poszarpane gwinty.
Narzynki i gwintowniki muszą być wykonane ze specjalnego materiału oraz muszą mieć przede wszystkim skośną powierzchnię natarcia, aby gwint wyszedł prawidłowy.
Musi być też odpowiednie smarowanie. Zwykłą narzynką nie da się zrobić dobrego gwintu i gwint wychodzi strasznie poszarpany, a taki nie będzie trzymał.
Często taka zwykła narzynka ulega uszkodzeniu i jest do wyrzucenia.
Szpilki przy dwururce mają inne rozmiary i też są zrobione przeze mnie, bo też ciężko kupić takie, chociaż kiedyś były, bo pamiętam.
Akurat te na foto są stalowe chromowane, bo potrzebowałem coś sprawdzić, jeśli chodzi o powłoki galwaniczne. Ale wyglądają też dobrze i są silne i nie rdzewieją.
Podkładki są grubsze trochę i są ze stali nierdzewnej 0H17N12M3/1.4404 (molibdenówka). Też są zrobione. Będą krzyki, że nie są ori i są za grube.


A tu masz cybanty wielorazowego użytku i nakrętki nierdzewne A4 do wyboru.
Nawet po długim czasie użytkowania leciusieńko się to odkręca. Kolektorek również. Myślę, że wygląda to dobrze i lipy nie ma.


P.S.
Jak zrobisz tłumik nierdzewny to pokaż foty, zobaczymy jak wyszło. Zapytaj z jakiego konkretnie materiału oni to robią, bo kwasówka czy nierdzewka to nic nie mówi.
-
overdriver - Forumowicz
- Posty: 365
- Dołączył(a): 27 lut 2012, o 10:35
- Lokalizacja: Kraków
Re: 125p '88 "Majonez"


Jestem pod wrażeniem. Wspaniały wykład. Niestety teraz chyba wiem jeszcze mniej niż wiedziałem. A myślałem, że wymiana szpilek to będzie taka prosta sprawa

W okolicy jest firma, która dorobi mi śrubę jaką będę chciał i z czego sobie zażyczę. Pewnie do nich uderzę.
Dzięki!
Edit:
Pokaż w całości tę dwururkę. Sam robiłeś?

Ostatnio edytowano 18 mar 2015, o 21:04 przez dominiq, łącznie edytowano 1 raz
-
dominiq - Forumowicz
- Posty: 392
- Dołączył(a): 6 cze 2014, o 14:22
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Re: 125p '88 "Majonez"
Sprzęty:
'81 Polski Fiat 125p L79 WPT 1313 Edyszyn
'83 Polonez 1.5 L54
'91 Żul A11B
'99 Plusz 1.6GLI

forum fiata 125p fiat 125p fso 125p forum duży fiat
'81 Polski Fiat 125p L79 WPT 1313 Edyszyn
'83 Polonez 1.5 L54
'91 Żul A11B
'99 Plusz 1.6GLI

forum fiata 125p fiat 125p fso 125p forum duży fiat
-
Mlody_ndm - Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
- Posty: 2546
- Dołączył(a): 26 lut 2012, o 11:34
- Lokalizacja: Zakroczym
- Ranga: Zbiera złom
Re: 125p '88 "Majonez"
Żadnego
Każdy Fiat i tak wygląda jak "źle zrobiony po pijaku" 


Sprzęty:
'81 Polski Fiat 125p L79 WPT 1313 Edyszyn
'83 Polonez 1.5 L54
'91 Żul A11B
'99 Plusz 1.6GLI

forum fiata 125p fiat 125p fso 125p forum duży fiat
'81 Polski Fiat 125p L79 WPT 1313 Edyszyn
'83 Polonez 1.5 L54
'91 Żul A11B
'99 Plusz 1.6GLI

forum fiata 125p fiat 125p fso 125p forum duży fiat
-
Mlody_ndm - Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
- Posty: 2546
- Dołączył(a): 26 lut 2012, o 11:34
- Lokalizacja: Zakroczym
- Ranga: Zbiera złom
Re: 125p '88 "Majonez"
Moim zdaniem jak wszystko jest wylizane pod maską to takie nakrętki pasują jak najbardziej. A że robiony po pijaku to inna sprawa 

-
dominiq - Forumowicz
- Posty: 392
- Dołączył(a): 6 cze 2014, o 14:22
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Re: 125p '88 "Majonez"
dominiq napisał(a): Edit: Pokaż w całości tę dwururkę. Sam robiłeś?


A to czemu? Przecież ta dwururka nie jest wcale taka piękna, bo była śrutowana kulkami staliwnymi przed nakładaniem powłok.Mlody_ndm napisał(a): Takie to wszystko piękne, że aż do Fiata nie pasuje
Piękniejsze dwururki robiłem. W tej dwururce nie chodziło o piękność, tylko o kształt dwururki, aby pozostawić taki jaki był. Kształt jest ori.
Chodziło też o to, żeby po jednym dniu użytkowania takiej dwururki nie fruwało srebrne confetti z chromu po całej komorze silnika,
jak na balu sylwestrowym w remizie strażackiej.

Mlody_ndm, bez przesady. Każdy może wyrażać swoją opinię, ale nie wszystkie Fiaty mają szrot pod maską. Różne są Fiaty, tak jak dominiq pisał.
To z tego wynika, że nie można niczego w nim poprawiać? Czym bardziej źle zrobiony Fiat, to będzie bardziej ori i do tego trzeba zmierzać?Mlody_ndm napisał(a):Każdy Fiat i tak wygląda jak "źle zrobiony po pijaku"
![]()
A po co Ci twoje piękne kołpaki w twoim aucie, skoro są jeszcze piękniejsze od tej dwururki?

Może je zmatuj czymś, aby lepiej pasowały do Fiata.

-
overdriver - Forumowicz
- Posty: 365
- Dołączył(a): 27 lut 2012, o 10:35
- Lokalizacja: Kraków
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość